Sunday, July 12, 2009

usaha itu untuk siapa?



Semasa Nabi Ibrahim dibakar oleh kaumnya, seekor burung yang bersaiz kecil dan comel terbang berulang-alik mengisi air di dalam paruhnya lalu menyiram ke ata api yang sedang marak membakar itu. Tingkah lakunya diperhatikan oleh makhluk2 Allah yang lain. lalu mereka bertanya pada burung kecil itu,

"nape kau penat2 amek air berulang-alik, sedangkan kau tahu api tu takkan terpadam dengan air yang dibawa dengan paruhmu itu"

lalu burung kecil itu menjawab,
"sememangnya ia takkan dapat memadamkan api yang sedang membara itu, namun itulah usaha aku untuk menyelamatkan nabi Allah, kerana Allah pasti akan bertanyakan padaku, apakah yang aku lakukan untuk agama Allah, dan Allah tidak akan bertanya sama ada aku berjaya memadamkan api itu atau tidak".

kalam Allah:
Kami berfirman: Hai api, jadilah engkau sejuk serta selamat sejahtera kepada Ibrahim!.
.:: Anbiyaa : 69 ::.

Dan janganlah kita menjadi seperti cicak (yang terbang), yang bertindak dengan menghembus-hembus ke arah api yang membakar Nabi Ibrahim dengan harapan api itu akan menjadi marak lagi untuk terus membakar Nabi Ibrahim (walaupun sebenarnya hembusan itu tidak membawa kesan ke atas api tersebut)

Hadith riwayat Ibn Hatim, dari A’isyah ra. bahawa Rasulullah saw bersabda :”Sesungguhnya Ibrahim tatkala dicampakkan kedalam api, semua binatang yang melata dimuka bumi ini cuba memadamkan api, kecuali cicak, kerana sesungguhnya dia (cicak) meniupkan api keatas Nabi Ibrahim…”

Usaha itu untuk siapa?
Jawapan : ALLAH S.W.T ^_^

Biarpun hasilnya tidak seperti yang diharapkan, namun Allah tetap melihat usaha itu. :)
Niatkan setiap perkara yang dilakukan itu kerana Allah, nescaya mendapat rahmatNya. insyaAllah.

lalala~ kawan2, ingat ape kak izi cakap arituh oke. :) buat semuanya sebab Dia. InsyaAllah, Dia permudahkan semua. huhu. lame xjengok blog sndirik. sekarang kat uma, balik esok, saket mate nih. huhu. tibe2 mate bengkak sebelah cam kene tumbok dengan Incredible Hulk. huhu. tapi syiok. dapat mc. hehe. so senin baru balik kolej TERSAYANG.
yamito, saye saket mate lepas saye tido dengan teddy bear awak tuh. huhu. lupe lak, alergik bulu. sedap2 jeh tido plok2 teddy bear orang lain. hehe. btw, thnx yami! yeahhh. kak pa'a, sory telupe nak pulang chedet.com. huhu. semalam terus balik uma. 

thnx akak2, sudi datang kmb untuk Point Of Inflection. semuge P.O.I membawa seribu makne untuk adik2 junior yek. insyaAllah. :)

nadirah. jangan online jek. ^_^ diz wik tengok nurkasih same2 oke. heheh ;p
aymanadea, be patient. tinggalkan sume mende lpas tuh oke. no more thinking of such things, oke? be strong! ingt Allah slalu

4 comments:

Wan Harun said...

weh nak tgk gak nurkasih!
aku tgk dua episod ngn wak arituh, bes gak :D

aiN_z said...

hehehe
mmg best
tp tlepas episod lpas
huhuh

n@d!r@h said...

haha budak laki pon tgk ke.. aiseyh..

eh sayang, awak tulis kecik pon nampak la, malu saya :D

terima kasih utk sumenye, bersama-sama hadapi sumeeee ;)

aiN_z said...

saya suka tarikh harini didi sygg..

:)

be strong k syggg
jangan rase lemah!
anda kuat!
:D