Saturday, January 31, 2009

nk kawen??bce ni dlu...

hm sye umo 19..n jaoooohhh agy nk kawen..tp sje je post mende nih..sbb kte smkn besar..n one day, akn tmpuh alm pkahwinan yg sume ingt indah, tp ade ujiannya... cewah..hehe..xpe2, ni sesuai ntok bacaan umum...ngeeee~ :D

Jadilah kamu hamba baginya dan dia menjadi hamba bagimudan jagalah sepuluh
perkara untuknya...


Yang pertama dan kedua : berlakulah qanaah kepadanya dan perlakukan dia dengan mendengar dan taat yang baik.

Yang ketiga dan keempat : perhatikan apa yang dilihat dan dicium. Jangan sampai matanya melihat yang buruk padamu dan jangan sampai dia mencium yang buruk darimu, kecuali yang terharum.

Yang kelima dan keenam : Perhatikan waktu makan dan tidurnya. Terlalu lapar itu membelenggu dan kurang tidur itu membuat dia marah.

Yang ketujuh dan kelapan : Jagalah hartanya dan sanak saudaranya. Yang mustahak dalam harta benda ialah mentadbirnya dengan baik. Yang mustahak dalam rumahtangga adalah mengurusnya dengan baik.

Yang kesembilan dan kesepuluh : Janganlah membantah perintahnya dan jangan pecah amanah serta membuka rahsianya. Jika kamu melanggar perintahnya, maka bererti kamu membuatnya marah. Jika kamu pecah amanah, maka kamu tidak akan mendapat aman daripada khianat kepadanya. Dan ingatlah, jangan kamu bergembira di hadapannya di saat dia bersedih dan janganlah pula kamu bersedih apabila dia bergembira. Yang pertama termasuk dalam kesalahan dan yang kedua kamu membuatnya runsing. Jadilah kamu orang yang menghormatinya dan dia akan menghormati kamu. Dan ingatlah, kamu tidak akan berjaya menggapai apa yang kamu inginkan, hinggalah kamu lebih mendahului rasa sukanya daripada rasa sukamu, sama ada mengenai apa yang kamu suka atau kamu benci.

Cuba kita sama-sama merenung pesanan ini dan fahami apa
sebenarnya kerukunan hidup berkeluarga. Semoga masjid yang BAKAL dibina dapat terus melahirkan muslimin dan muslimah terbilang dalam membela agama kita dan bukannya masjid itu dengan mudah dirobohkan hanya dengan lafaz CERAI. :D

heheh..kpd yg rse2 nk kawen cpt (kdg2 dri sye juge :p), pkhwinn bkn mende yg mudah..byk ujian..jd skrg kte go wif d flow... smge kte sme2 mndpt pasangan yg baik dn dri golongan kte juga, dunia n akhirat..insyaAllah.. :)

" Dan di antara tanda-tanda kebesaranNya ialah Dia menciptakan pasangan-pasangan untukmu dari jenismu sendiri, agar kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya dan Dia menjadikan di antaramu rasa kasih dan sayang. Sungguh pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda kebesaran Allah bagi kaum yang berpikir" ~surah Ar-Rum:21~


4 comments:

Akmal Hayat said...

ap jd kalo nk kawen tp xmo bc??

Anonymous said...

heheh..
nk kawen xmo bce??
susa la...
sbb mende yg dipost ni asas2 pkhwinn..
cewah!
ehhee
:p

Akmal Hayat said...

yeke asas?
byk lh asas yg lebih aula dan patut di utamakan..hahah.

aiN_z said...

alaaa
sje je post...
hehehe
tbe2 nk post mende tuh..
:p