Friday, December 12, 2008

mpp..

hmmm..da lps da psl mpp..da tawu post msg2..n skrg, mase ntok berbakti n jlnkn tnggungjwb..huhu..takot sgt law xdpt jlnkn amanah dgn baik..ya Allah, bantulah hambaMu ini..sye bkn org yg sgt baek, n bkn org yg sgt pandai dlm pljrn, tp ble sye da dpt tnggungjwb dlm mpp ni, sye hrp sgt sye dpt wt yg terbaek..n dpt berikn yg terbaek..Rasulullah pernah bersabda,
"Sebaik-baik para pemimpin kalian adalah pemimpin yang disayangi dan didoakan oleh kalian,dan pemimpin itu juga menyayangi dan mendoakan kalian.Manakala seburuk-buruk pemimpin adalah,pemimpin yang kalian kutuk dan benci dan mereka pula mengutuk dan membenci kalian."
takot..takot law jd pemimpin yg dikutuk..takut sgt..jd sye kne wat yg terbaek..huhu..doakn sye..sye xnk timbangan sye di akhirat nnt ringan, dsbbkn xjlnkn tnggungjwb dgn baek..insyaAllah, sye akn wat yg terbaek..ntuk sume org, n dri sye sndr..naek sem 2 nnt, mkin byk keje, tp tugas sbg mpp xleyh tgl cmtuh je..sye kne pndy bahagikn mase, n seimbangkn, pljrn, tnggungjwb, n agama..hrp sgt kwn2 sye akn sntiase sokong, n bantu sye..insyaAllah ^_^
kwn2, yg mne btol, ikot ye..yg xbtol, jgn ikot, tp tlg btolkn sye.. =) thnx..tgk bwh ni..

  1. Khalifah pertama iaitu Abu Bakar berkata ketika dipilih sebagai pemimpin, "Wahai semua manusia,sesungguhnya aku telah diangkat menjadi pemimpin kalian,tetapi aku bukanlah orang terbaik dikalangan kalian.Jika kalian melihat aku berada diatas kebenaran,dan jika kalian melihat aku berada dalam kebatilan,maka luruskanlah aku.Taatlah kepadaku selagi aku takut pada Allah ditengah kalian,dan jika aku derhaka kepada Allah,maka tidak ada kewajiban bagi kalian untuk mentaatiku."
  2. Khalifah kedua pula iaitu Umar al-Khatab berkata, "Semoga Allah merahmati seseorang yang menunjukkan kekurangan diriku kepadaku."
  3. Khalifah keempat iaitu Saidina Ali bin Abi Thalib pernah berkata, "Engkau benar dan aku salah" ketika ada seseorang yang menyanggah perkataan beliau.
smuge sye sntiase di bwh rahmatNya..insyaAllah..


"Sesungguhnya didalam neraka jahanam ada sebuah lembah.Dalam lembah itu ada sebuah sumur yang dipanggil Habhab.Ada hak bagi Allah untuk menempatkan didalamnya setiap pemimpin yang bersenang-senang lagi menentang kebenaran."(HR al-Hakim dan At-thabrani)



1 comment:

Akmal Hayat said...

apabila anda menjadi seorang pemimpin, seolah-olah anda telah meletakkan sebelah kaki anda di pintu neraka dan sebelah lagi di pintu syurga..

kepimpinan andalah yang menentukan salah satu tempat yang akan dituju di akhirat kelak.

"takmuruna bilmakruf wa tanhauna 'anil munkar..wa tukminunabillah"

moga2 sama2 dalam kalangan golongan yang diredhai-Nya